خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار

خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار

در حال حاظر اکثر شرکتها و سازمان‌های دولتی و خصوصی از خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار بهره می برند.

و از طریق خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار سرویس‌هایی را چه به داخل سازمان خود و چه به بیرون آن ارائه می کنند. امرزو بیشتر می خواهیم کمی در خصوص نحوه ارائه این خدمات عمیق تر بشویم

حال با توجه به اهمیت پایداری، دسترسی‌پذیری و یکپارچگی سرویس‌ها و تجهیزات زیرساختی وکاربردی، وجود سیستمی برای پشتیبانی از شبکه و زیرساخت شما که شامل  افراد، تکنولوژی و فرایند‌هاست مهم می باشد.

البته تنها سرویس های زیرساختی نیستند که در سازمان شما حائز اهمیت هستند، کاربران سازمان و دستگاه End User ‌ها نیز جزوی خدمات پشتیبانی حوزه فناوری اطلاعات قرار می گیرند که به اصطلاح Help Desk مجموعه شناخته می شوند.

یکی از متد‌های رایج برای مدیریت فناوری اطلاعات استفاده از فرایند‌های ITIL است که در بحث خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار در سازمان می توان از فرایندهای  ITIL Service Operation: manages services in supported environments بهره برد. در زیر به چندی از موارد این فرایند‌ها می پردازیم. اگر با ITIL  آشنایی کمی دارید به شما پیشنهاد می کنم مقاله “گام‌های پیاده سازی ITIL”  و معرفی “ITIL”  را از دست ندهید.

خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار

خدمات پشتیبانی شبکه با استفاده از فرایندهای ITIL

Event Management: این فرایند برای نظارت و اطمینان از اینکه CI ها (Configuration  Item) و خدمات به طور مداوم تحت نظارت قرار میگیرند است. همچنین در این فرایند رویدادها فیلتر و طبقه‌بندی می شوند تا تصمیم گیری‌ مناسبی برای رفع  آن‌ها صورت پذیرد.

Incident Management: هدف اصلی فرایند مدیریت پاسخگویی سریع به رخدادها می باشد. اولویت بندی و پاسخ مناسب یکی از کلیدی ترین توانایی های تیم پشتیبانی شبکه و سخت افزا می باشد.

Access Management: این فرایند برای مدیریت در راستا سیاست‌های دسترسی است، که به عناوین دیگری مانند: مدیریت حقوق و مدیرت هویت نیز شناخته می شوند.

Problem Management: این فرایند به ما کمک می کند تا تاثیر تغییراتی که پس رخدادی یا رویدادی ایجاد می شود را به حداقل برساند.

Request fulfilment:  این فرایند برای مدیریت درخواست‌های ارسالی از کاربران (End User)ها است.

Facilities Management: این فرایند برای کنترل و مدیریت محیط فیزیکی زیر ساخت فناوری اطلاعات است. مانند: برق، برودت و …. .

Application Management: این فرایند برای کنترل و مدیریت Application‌ها در زمان سرویس دهی آن‌ها می باشد.

قابل ذکر است یکی از مهمترین ارکان سیتسم ها و تیم‌های پشتیبانی وجود سیستم و فرایند تیکتینگ (Ticketing)  است. اگر دوست دارید بیشتر در خصوص خدمات پشتیبانی ما در پویه گام بدانید این مطلب را از دست ندهید.