مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ شبکه چیست

مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ شبکه چیست 

مانیتورینگ شبکه از یک یا چندین سیستم IT به طور منظم و پشت سر هم استفاده میکند تا بر کامپیوتر شبکه نظارت کند، تا اجزائی که کند میشوند یا از کار می افتند را شناسایی کند و اجزایی مانند application, email or web servers را چک میکند.

به عنوان مثال سیستم ها را میتوان طوری ست کرد  تا در صورت قطع شدن هر سرویسی به مدیر شبکه اطلاع دهد و بار ذهنی آنها را کاهش دهد.

برخی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه

SolarWinds

  • SolarWinds  طراحی ساده‌ای دارد و مقرون به صرقه است. که به دلیل داشتن ابزار قوی شبکه و مجانی حسابی شناخته شده است.

برای اطلاع و بررسی SIEM های مطرح بازار این مقاله را پیشنهاد می‌دهیم حتما مطالعه کنید.

سیستم های مانیتورینگ شبکه چه چیز هایی را نظارت میکنند ؟

مانیتورینگ شبکه به شما کمک نمی‌کند، مگر اینکه المان‌های مناسب را دنبال کنید. از المان‌هایی که معمولا مورد نظارت قرار می‌گیرند؛ عبارتند از: استفاده از پهنای باند، عملکرد برنامه و عملکرد سرور نظارت بر ترافیک شبکه کاری مهم است. این فرد مسئول تمام عملیات شبکه‌سازی و نگهداری شبکه است. (سیستم‌های مانیتورینگ شبکه برای نظارت بر مجموعه‌ای از دستگاه‌ها تکامل یافته‌اند). برخی از سیستم‌های مانیتورینگ شبکه  network monitoring، که مجهز به سیستم auto discovery هستند، این سیستم به طور مداوم با پالایش شبکه، سیستم‌هایی را که المانی اضافه، کم و یا تغییر می‌دهند را تشخیص داده و آن‌ها را ضبط می‌کند؛ و در صورت نیاز در پیکربندی تغییرات و یا حذف اعمال می‌شود.

چقدر مانیتورینگ شبکه مهم است؟

شما ممکن است فکر کنید وقتی شبکه در حال کار کردن است، دیگر نیازی به دستکاری ندارید. چرا باید یک مورد دیگر را به لیست کارهای مدیران شبکه روی تخته وایت‌برد اضافه کنید. دلایل اصرار بر مانیتورینگ  شبکه می‌تواند در سطح بالا به حفظ سلامت فعلی شبکه، اطمینان از دسترسی و بهبود عملکرد آن خلاصه شود. نظارت مداوم و بدون وقفه از مهم‌ترین فاکتورهای کنترل پایداری شبکه‌های کامپیوتری و مراکز داده می‌باشد.
لذا امروزه استفاده از ابزارهای حرفه‌ای مانیتورینگ یکی از الزامات اساسی واحدهای فناوری و اطلاعات محسوب می‌گردد. بدیهی است استفاده از ابزارهای مکانیزه جهت انجام عملیات مانیتورینگ علاوه برکاهش هزینه‌ها، موجب افزایش ضریب دقت و کاهش درصد خطای کاربری می‌گردد.
بنابراین مانیتورینگ شبکه یک وظیفۀ بسیار مهم و حیاتی است که باید توسط مدیران و سرپرستان شبکه‌های امروزی و سایر متخصصان بخش پشتیبانی شبکه انجام شود. عدم وجود مانیتورینگ شبکه، قضاوت در مورد اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در شبکه تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی شبکه دارد یا خیر را بسیار دشوار می‌سازد.
به عبارت دیگر یکی از فاکتورهای کلیدی در افزایش سطح کیفیت سرویس‌های موجود در مراکز داده و شبکه‌های کامپیوتری بانک‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، مانیتورینگ مداوم کلیه اجزاء و زیرساخت‌های شبکه می‌باشد.

شما باید توجه کنید که دستگاه‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ تا زمانیکه نتوانند هدف درست را مانیتور کنند به شما نمی‌توانند کمک کنند. مهمترین چیزهایی که برای شما در مانیتورینگ حائز اهمیت است میزان استفاده از پهنای باند، کارایی نرم‌افزارها و سیستم عامل‌ها و همچنین سلامت و کارایی سرورهای سخت‌افزاری است.

مانیتورکردن پهنای باند و ترافیک شبکه مهمترین وظیفه‌ای است که یک سیستم مانیتورینگ باید انجام دهد؛ زیرا تمامی وظایف دیگر مدیریتی شبکه و زیرساختار شبکه به این موضوع بستگی دارد که پهنای باند و ترافیک در شبکه چگونه مدیریت می‌شود و آیا در این خصوص مشکلی وجود دارد یا خیر، در این راستا بیشتر باید بحث سرویس‌دهی و ترافیک شبکه داخلی و کاربران آن مورد تحلیل و پالایش قرار بگیرد، با این تفاسیر سیستم‌های مانیتورینگ شبکه باید بتوانند مواردی از قبیل زیر را به سادگی مانیتور کنند:

  • گوشی‌های هوشمند ( البته این مورد چندان در ایران کاربردی ندارد)
  • گوشی‌های همراه ( این مورد هم کاملا در ایران نادیده گرفته شده است)
  • سیستم عامل‌های سرور و کلاینت های شبکه
  • سخت‌افزارهای کلاینت ها و سرور
  • روترها
  • سویچ‌ها
  • فایروال‌ها
  • Access ‌ها

مزایای سیستم های مانیتورینگ با قابلیت Automatic Discovery

یکی از مزایایی که برخی از سیستم‌های مانیتورینگ جدید به خوبی در خود ایجاد کرده‌اند قابلیت Automatic Discovery یا شناسایی خودکار سیستم‌ها در شبکه است.

این سیستم بدون نیاز به اینکه شما نیاز به وارد کردن و شناسایی دستی دستگاه‌ها در شبکه داشته باشید. تمامی دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های شبکه را شناسایی می‌کند و به کنسول مدیریت خود اضافه می‌کند.

نکتۀ جالب اینجاست برخی از آنها توانایی شناسایی سیستم‌ها و سخت‌افزارهای معدوم را دارند و آنها را بصورت خودکار بعد از مدتی از مجموعه مانیتورینگ خارج می‌کنند و مجددا به دنبال دستگاه‌های جدید در شبکه می‌گردند.

این سیستم‌ها با توجه به شناسایی که انجام می‌دهند دستگاه‌های شبکه را براساس طبقه‌بندی‌های زیر معمولا در گروه‌بندی‌هایی در کنسول مدیریتی خود نمایش می‌دهند که معمولا به شکل زیر است :

  • آدرس IP
  • نوع سرویس ( اکتیودایرکتوری ، DHCP ، فایل سرور ، وب سرور و … )
  • نوع دستگاه ( روتر ، سویچ ، فایروال ، UPS ، دوربین مداربسته و … )
  • محل فیزیکی ( با استفاده از ساختار VLAN و … )

یکی دیگر از قابلیت‌های خوبAuto Discovery   که به نرم‌افزارهای مانیتورینگ امروزی اضافه شده است، امکان پیدا کردن و اضافه کردن همه چیز بصورت Real Time است. این تکنولوژی در اولین‌گام می‌تواند به طرح توسعه شبکه شما و آینده نگری در شبکه شما بسیار کمک کند. دستگاه‌های قدیمی و سیستم عامل‌های قدیمی که ممکن است از آنها غافل شده باشید براحتی با استفاده از این روش قابل شناسایی هستند.

اگر در خصوص مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و پیاده‌سازی ITIL مایلید بیشتر بدانید این دو مقاله را از دست ندهید.

 

2 دیدگاه در نوشته “مانیتورینگ شبکه چیست

امکان درج دیدگاه وجود ندارد.