shakhes 25

اصول طراحی شبکه (بر اساس استانداردهای سیسکو)

shakhes 26

1. اصول کلی طراحی شبکه

طراحی درست زیرساخت شبکه از ارکان اصلی پایداری کسب و کار امروزی است؛ این اصول از دو بخش “روش طراحی شبکه” و “مدل های ساختار شبکه” تشکیل شده که در این مقاله به روش طراحی شبکه پرداخته شده است.

1-1(روش طراحی شبکه) Network Design Methodology

شبکه ها می توانند پیچیده شده و مدیریت آنها دشوار شود؛ معماری شبکه و متدولوژی های نشانه گذاری کمک می کنند تا پیچیدگی های شبکه ها را مدیریت کرده و آنها را تحت کنترل داشته باشید. در این مقاله مروری بر معماری سیسکو برای سازمان و چرخه عمر شبکه، از آماده سازی، تا اجرا و بهینه سازی (PPDIOO) ارائه می دهد. این مطلب همچنین شش مرحله چرخه عمر شبکه و مراحل در روش شناسی طراحی را تشریح می کند.
با پیچیدگی های موجود در شبکه ها، استفاده از معماری ها و متدولوژی ها در طراحی شبکه برای حمایت از اهداف تجاری ضروری است. چرخه عمر شبکه سیسکو (آماده سازی، برنامه ریزی، طراحی، پیاده سازی، اجرا و بهینه سازی) یک چرخه پیوسته از فازها را در شبکه تعریف می کند. هر فاز شامل مراحل کلیدی در برنامه ریزی، طراحی، پیاده سازی و بهره برداری موفق شبکه است. رویکرد طراحی از بالا به پایین (Top to bottom) برای طراحی شبکه، زیرساخت شبکه را با نیازهای برنامه های کاربردی شبکه تطبیق می دهد.

1-2 معماری سازمانی

محرک های کسب و کار می توانند بر معماری شبکه و نیروهای فناوری تأثیر بگذارند که بر تجارت تأثیر می گذارد.

عوامل تجاری موثر بر تصمیمات شبکه سازمانی شامل موارد زیر است:
  •  بازگشت سرمایه: شرکت‌ها انتظار دارند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شبکه بازدهی (صرفه‌جویی در هزینه یا افزایش بهره‌وری) داشته باشند.
  • رقابت پذیری: برای حفظ مزیت رقابتی، شرکت ها باید از فناوری های روز استفاده کنند.
  •  تصمیم سازی: نیروهای فناوری موثر بر تصمیم گیری برای شبکه سازمانی هستند.
  •  حذف مرزها: مرزهای شبکه سنتی حذف شده است. دسترسی به منابع شبکه باید از دفاتر شعبه، دورکارها، دفاتر خانگی، دستگاه های تلفن همراه، مشتریان و شبکه های ذینفان فعال شود.
  •  مجازی سازی: به حداکثر رساندن کارایی از طریق کاهش سخت افزار، مصرف برق، هزینه های گرمایش و سرمایش، فضای تاسیسات و با تلاش مدیریتی امکان پذیر است. مجازی سازی و مزایای آن یک هدف کلیدی برای تقریبا تمام سازمان ها است. این محبوبیت توسط پیشگامان این عرصه مانند VMware به دست آمده است.
حوزه های بهینه سازی فناوری اطلاعات به سه گروه تقسیم می شوند:
  1.  دیتا سنتر
  2.  شبکه
  3.  اپلیکیشن ها
سیسکو یک چارچوب در هم تنیده برای ایجاد سه معماری برای هر گروه ایجاد کرده است که بهینه سازی را در سطح فردی و ادغام با مناطق دیگر را فراهم می کند:
  • معماری شبکه های بدون مرز
  • معماری همکاری
  • معماری مرکز داده/مجازی سازی

 

 

سازمانی سیسکو
معماری سازمانی سیسکو

1-2-1 معماری شبکه های بدون مرز

Cisco Borderless Network Architecture یک راه حل نسل بعدی است که امکان اتصال به هر کسی و هر چیزی، در هر مکان و در هر زمان را فراهم می کند. اتصال باید ایمن، قابل اعتماد و بدون درز باشد. معماری بدون حاشیه هم عملکرد تجاری و هم عملکرد شبکه را بهینه می کند.
معماری شبکه بدون مرز سیسکو یوزر ها و دستگاه ها را با استفاده از رویکرد شبکه مبتنی بر هویت، احراز هویت میکند و کارمندان دولتی را قادر می سازد تا از هر جایی با استفاده از VPN به صورت امن متصل شوند.
همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، طرح معماری شبکه بدون مرز سیسکو از چهار بلوک اصلی تشکیل شده است:
  • خط مشی و کنترل: سیاست ها برای همه کاربران و دستگاه ها در سراسر معماری اعمال می شود.
  • خدمات شبکه: این خدمات شامل انعطاف پذیری و کنترل است. Cisco Energy Wise و Medianet قابلیت هایی را برای شبکه های بدون حاشیه فراهم می کنند.
  • خدمات کاربر: این خدمات شامل تحرک، عملکرد و امنیت است.
  • مدیریت اتصال: این بلوک بدون در نظر گرفتن نحوه دسترسی به شبکه، دسترسی ایمن را در هر زمان و هر مکان ارائه می دهد.

Collaboration Architecture 1-2-2

از سه لایه تشکیل شده است:
  • برنامه های ارتباطی و همکاری: این لایه شامل برنامه های کنفرانس و Telepresence (حضور از راه دور) است.
  • Collaboration Services: این لایه شامل خدماتی است که از برنامه های همکاری پشتیبانی می کند: حضور، مکان، مدیریت جلسه، مدیریت تماس، چارچوب های مشتری، برچسب گذاری، و مدیریت سیاست و امنیت.
  • زیرساخت: این لایه مسئول ایجاد بستر ارتباطی در هر زمان، از هر مکان و در هر دستگاهی است. شامل ماشین های مجازی، شبکه و ذخیره سازی است.

 

معماری بدون مرز
معماری بدون مرز

 

Data Center/Virtualization Architecture 1-2-3

معماری مرکز داده/مجازی سازی سیسکو بر اساس سیسکو Data Center 3.0 ساخته شده است. شامل مجموعه ای جامع از فناوری ها و خدمات مجازی سازی است که شبکه، محاسبات، ذخیره سازی و پلت فرم های مجازی سازی را در کنار هم قرار می دهد. شکل زیر چارچوب معماری مراکز داده را نشان می دهد.

معماری مرکز داده
چارچوب معماری مرکز داده