Veeam backup

آموزش نصب و راه اندازی Veeam backup

این آموزش در ۳ پارت جداگانه در اختیار شما قرار میگیرد.

آموزش نصب و راه اندازی Veeam backup- پارت ۱

تنظیمات سرور Veeam backup

برای ایجاد سرویس پشتیبان‌گیری نیاز است که یک ماشین مجازی با حداقل مشخصات زیر ساخته شود.

  • OS windows Server 2012 R2
  • ۲ Core CPU
  • ۴GB Ram
  • ۴۵GB HDD

عملیات نصب نرم‌افزار Veeam Backup & Replication

پس از اجرای  Setup نرم‌افزار Veeam backup & Replication طبق شکل ۱ نرم‌افزار برای آماده سازی نصب و جرا می شود.

Veeam Backup & Replication
Veeam Backup & Replication

صفحه Autorun نرم‌افزار باز می‌شود. منوی Install را طبق شکل کلیک کنید. همچنین در توضیح منو‌ی‌های نصب موارد زیر لحاظ گردد.

  • Veeam backup enterprise manager: در زمانی که چند نرم‌افزار Veeam بصورت متفاوت، از یک نقطه مدیریت کنیم؛ بطوری که هر Veaam بصورت جدا عملیات مخصوص به خود را انجام می‌دهد و این کنسول جهت یکپارچگی مدیریت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Veeam backup & replication console: قابلیت نصب روی یک سیستم کلاینت را دارا می‌باشد که جهت مدیریت این سرور از روی کلاینت استفاده می‌شود.
منوی نصب نرم‌افزار Veeam
منوی نصب نرم‌افزار Veeam

این نرم‌افزار نیاز به نصب .Net Framework دارد که خود نرم‌افزار بصورت اتوماتیک آن را نصب می کند. گزینه OK را کلیک کنید.

 صفحه نیازمندی Net Fremework
صفحه نیازمندی Net Fremework

بعد از نصب .Net Framework صفحه مطابق شکل  به نمایش در می‌آید که مربوط به انتخاب نوع لایسنس می‌شود که در این مرحله Next را کلیک نمایید و سپس در صفحه بعد از آن که مربوط به وارد کردن لایسنس است، به دلیل اینکه در انتهای نصب عمل کرک را انجام خواهیم داد، در این مرحله بدون وارد کردن لایسنس و در حالتFree Edition Mode نرم‌افزار را نصب می نماییم. مطابق شکل Next را کلیک نمایید.

صفحه انتخاب لایسنس
صفحه انتخاب لایسنس
صفحه وارد کردن لایسنس
صفحه وارد کردن لایسنس

در مرحله بعد محل نصب نرم‌افزار را مشخص می نمایید و در این حالت نیز روی Next کلیک نمایید.

انتخاب نمودن محل نصب نرم‌افزار
انتخاب نمودن محل نصب نرم‌افزار

در مرحله بعد طبق شکل پیش نیازهای دیگری را برای نصب تقاضا می‌کند که با کلیک روی گزینه Install خود نرم‌افزار آنها را نصب می نماید. لیست این نرم‌افزارها در شکل زیر قرار دارد.

  • Microsoft System CLR Types for SQL Server 2014
  • Microsoft SQL Server 2014 Management Objects
  • Microsoft PowerShell v2.0
پیش نیازهای نصب
پیش نیازهای نصب

بعد از نصب مشاهده می‌کنید که فیلد‌هایی که جلوی آنها Failed نشان داده شده بود به حالت Passed در می‌آید و سپس می‌توانید گزینه Next را کلیک کنید.

تنظیمات قبل نصب نرم‌افزار
نصب شدن پیش نیازها

سپس صفحه Default Configuration  را نمایش داده می‌شود که محل نصب قسمت‌های مختلف در آن نشان داده شده است و با کلیک روی گزینه Let me specify different setting و سپس کلیک روی Install مشخص ‌کنید که تنظیمات را قبل نصب از شما سوال نماید و سپس شروع به نصب کند.

تنظیمات قبل نصب نرم‌افزار
تنظیمات قبل نصب نرم‌افزار

ابتدا تنظیمات Service Account که به دلیل اینکه نرم‌افزار Veeam برای اتصال به هر نقطه حساب کاربری مخصوص می‌خواهد نیاز نیست در این مرحله برای آن User Account تعریف شود و می‌توان به حالت Default کهSystem account است گزینه Next را کلیک نمایید. این نکته قابل ذکر است اگر به هردلیلی نیاز به تعریف User account داشتید توجه نمایید که حتما حساب کاربری تعریف شده باید عضو گروه Administrators باشد.

10 min
Service Acount

در مرحله بعد تنظیمات SQL را از شما سوال می‌پرسد. توجه داشته باشید که SQL را نرم‌افزار Veeam جهت ذخیره لاگ‌ها و Historyهای نرم‌افزار نصب می‌نماید برای مثال لیست ماشین ها و سرور‌ها و تعداد انجام فرآیند Backup و تعداد دفعات Failed شدن فرآیند پشتیبان‌گیری و … را در دیتابیس مورد نظر که SQL می‌باشد ذخیره می‌کند. با توجه به این نوع از اطلاعات ذخیره شده نیاز به SQl Server با ماژول کامل نیست. چنانچه تنظیم آن را بصورت Default بگذاریم نسخه express را نصب می‌نماید و اطلاعات لازم بیان شده را در آن ذخیره می‌نماید. اگر مایل به تعریف SQL Server خارج از سرورVeeam  می‌باشید گزینهUse existing instance of SQL Server  را کلیک نمایید و آدرس سرور را از طریق Browse به سیستم معرفی کنید. همچنین با کلیک رویSQL Server authentication using the login ID and password below نام کاربری و پسورد برای اتصال به SQL Server خارجی را وارد نمایید. در اینجا طبق شکل با قبول تنظیمات Defulat گزینه Next را کلیک کنید.

تنظیمات SQL برای نصب در سرور Veeam
تنظیمات SQL برای نصب در سرور Veeam

در صفحه بعد  طبق شکل Service portهای مربوط به Veeam به نمایش در امده است که میتوان آن را تغییر داد که با قبول حالت Defalut گزینه Next را کلیک نمایید.

تنظیم پورت های Veeam
تنظیم پورت های Veeam

بعد طبق شکل Data location  را برای vPower NFS و Guest file system catalog از شما می‌پرسد. منظور از vPower NFS محل ذخیره موقت writeهای روی ماشین‌های مجازی در هنگامInstant vm recovery  می‌باشد و بدین منظور است که در هنگامی که Instant Vm recovery  انجام می‌دهید برای زمان مشخصی عمل خواندن از روی فایل Backup انجام می‌شود ولی عمل نوشتن بصورت موقت در جای دیگر که در اینجا نام آن را vPower NFS می‌گذارند ذخیره می‌گردد که پس از تایید با فایل پشتیبان  Mergeشده و در جای جدید قرار می‌گیرد. همچنین منظور از guest file system catalog این است که در هنگامی که VM را کامل نمی‌خواهیم Restore کنیم و تنها تعدادی فایل از داخل آن را نیاز داریم آن فضای temp که Veeam نیاز دارد که فایل‌ها را در آن Restore کند و برگرداند را به این نام مشخص می‌نماید. اکنون با قبول تنظیمات پیش‌فرض گزینه Next را کلیک نمایید.

13 min
تنظیم vPower NFS و Guest file system catalog

در صفحه انتهایی تنظیماتی که مشخص نموده‌ایم، بار دیگر به نمایش در می‌آورد و اکنون با کلیک روی گزینه Install نصب شروع خواهد شد.

نمایش تنطیمات نصب Veeam
نمایش تنطیمات نصب Veeam

بعد از تکمیل فرآیند نصب شکل زیر به نمایش در می‌آید که با کلیک بر روی Finish نصب به اتمام می‌رسد.

اتمام مرحله نصب نرم‌افزار
اتمام مرحله نصب نرم‌افزار

2 دیدگاه در نوشته “آموزش نصب و راه اندازی Veeam backup

امکان درج دیدگاه وجود ندارد.