رشد سالیانه بازار فناوری اطلاعات ایران

پیشبینی بازار فناوری اطلاعات ایران در سال جدید میلادی

به گفته مهندس هاکوپیان، بازار فناوری اطلاعات ایران و به‌ویژه خدمات فناوری اطلاعات در سال جدید میلادی به‌واسطه افزایش دسترسی مردم به اینترنت رشد قابل‌توجهی خواهدداشت.

سروژ هاکوپیان
سروژ هاکوپیان رئیس هیئت مدیره شرکت پویه‌گام

پیشبینی بازار فناوری اطلاعات ایران در سال جدید میلادی، قطعا یکی از موارد کلیدی ایست که هر شرکت می بایست انجام دهد.

مهندس سروژ هاکوپیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پویه‌گام، درباره آثار ایجاد فضای جدید پس از برجام بر روی صنعت آی‌تی کشور می‌گوید: صنعت فناوری اطلاعات پس از شوک ماه‌های اولیه تحریم‌ها رو به بومی‌سازی بیشتر و استفاده از پتانسیل‌های موجود در داخل کشور آورد و این امید می‌رفت که با لغو تحریم‌ها صنعت فناوری اطلاعات بیشترین رشد را در میان صنایع مختلف پس از نفت و گاز داشته‌باشد، البته تحولات واقعی در سال آینده به‌وقوع خواهدپیوست.

وی با نگاهی به آینده این بازار پرتلاطم و متغیر درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آن در سال جدید میلادی بیان می‌کند: بازار ایران در سال‌های آینده به سمت استفاده بیشتر از سرویس‌های اشتراک‌گذاری خواهد‌رفت و بی‌شک مفاهیمی مانند اینترنت اشیا و خدمات ابری ازجمله بازارهای پررونق سال آینده خواهند‌بود. البته برای سرمایه‌گذاری در آنها باید احتیاط کرد، زیرا نبود خدمات مناسب زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، کمبود آگاهی و اعتماد و نیز فرهنگ استفاده از فضاهای ابری از چالش‌هایی است که پیش رو قرار دارد. شرکت‌های مخابراتی با داشتن دیتاسنترهای عظیم قطعاً یکی از بزرگان رقابت درزمینه ارائه سرویس‌های ابری خواهندبود و در این میان بی‌شک شرکت‌های نفت و انرژی به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی چنین سرویس‌هایی از مشتریان عمده آنها خواهندبود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پویه‌گام که یکی از شرکت‌های پیشرو در بومی‌سازی راهکارهای امنیتی سازمان‌ها محسوب می‌شود، چنین پیش‌بینی می‌کند: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ صنعت فناوری اطلاعات رشدی به‌میزان ۱۲٫۷ درصد داشته‌باشد که در این میان خدمات فناوری اطلاعات با ۱۳٫۶ درصد بیشترین رشد را تجربه می‌کنند و پس از آن به‌ترتیب حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار قرار می‌گیرند.

منبع :

Frost & Sullivan

پیشبینی بازار فناوری اطلاعات ایران در سال جدید میلادی
رشد سالیانه بازار فناوری اطلاعات ایران

وی دلیل رشد فزاینده بازار خدمات فناوری اطلاعات را افزایش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و نفوذ بیشتر اینترنت در خانه‌های ایرانیان می‌داند و ضمن اینکه بر نقش موثر گسترش بانکداری الکترونیکی و دولت الکترونیکی در این مورد تاکید می‌کند، می‌گوید: در نگاهی خوش‌بینانه به رشد سالیانه CAGR بازار فناوری اطلاعات ایران تا سال ۲۰۲۰ با رشد ۲۲٫۶ درصد به ۱۵٫۹ بیلیون دلار در سال دست خواهد‌یافت.

 

مهندس هاکوپیان همچنین درباره آینده این بازار معتقد است: نکته قابل‌تأمل، تقاضای بالای ورود شرکت‌های اروپایی و آسیایی به‌خصوص شرکت‌های چینی در حوزه فناوری اطلاعات و ICT به کشور طی سال‌های آینده است و قطعاً حوزه‌های نفت و گاز، بانکداری و همچنین خدمات بهداشتی-درمانی بازارهایی خواهندبود که انتظار می‌رود در سال آینده شاهد نفوذ خارجی‌ها و به‌خصوص آسیایی‌ها باشند.

یک دیدگاه در نوشته “پیشبینی بازار فناوری اطلاعات ایران در سال جدید میلادی

امکان درج دیدگاه وجود ندارد.