تفاوت ذخیره ساز های NAS، DAS، SAN

تفاوت ذخیره ساز های NAS، DAS، SAN

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، حجم اطلاعات و داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. از آنجایی که تمام فعالیت‌های سازمان‌ها و … بر پایه این داده‌ها انجام می‌شود، اهمیت نگهداری، امنیت و دسترسی‌پذیری داده‌ها برای سازمان‌ها بسیار حیاتی است. تکنولوژی‌های متفاوتی برای تجهیزات و راه‌کارهای ذخیره‌سازی وجود دارد که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

DAS Storage

 DAS مخفف عبارت Directly Attached Storage است. این نوع از ذخیره‌سازها مستقیما به سرورها یا کلاینت‌ها متصل می‌شوند. بین سرور و DAS هیچ Network Device ای مانند سوییچ وجود ندارد و ذخیره‌ساز با کابل شبکه به سرور یا کامپیوتر متصل می‌شود. پیکربندی این نوع از ذخیره‌سا ها به نسبت ساده‌تر از دیگر تکنولوژی‌ها است. اینترفیس‌های متفاوتی در این نوع ذخیره‌سازها استفاده می‌شوند از جمله .eSATA ,SATA ,SCSI ,USB در صورتی که سروری که به DAS متصل است از دسترس خارج شود، دیگر دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در ذخیره‌ساز امکان‌پذیر نیست و این محدودیت، امکان استفاده از ذخیره‌ساز را به وضعیت سرور مربوطه وابسته می‌سازد.

 

DAS

NAS Storage

NAS   مخفف عبارت Network Attached Storage است. این نوع ذخیره‌سازها با سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس کار می‌کنند که عملکردی مشابه File Server در شبکه دارند. کاربران می‌توانند با Browse کردن آدرس Ip ذخیره‌ساز، در صورت داشتن مجوز، به آن متصل شوند. یعنی وقتی شما به یک NAS ذخیره‌ساز متصل می‌شوید،  مثل این است که به یک   Shared Folderدر شبکه وصل شده‌اید  NASها به یک Network Device متصل می‌شوند و با پروتکل‌های NFS وSMB  کار می‌کنند. برخلاف DAS ها،NAS  ها به وضعیت عملکرد سرور وابستگی ندارند و به تنهایی می‌توانند در شبکه ایفای نقش کنند. ذخیره‌سازهای NAS به ما امکان مدیریت فایل‌های سازمانی و اعمال محدودیت برای  فضای ذخیره مخصوص کاربران را فراهم می‌کند.

 

NETWORK

SAN Storage

SAN   مخفف عبارت  Storage Area Network است. این نوع ذخیره‌سازها امکان سرویس‌دهی با سرعت و پهنای باند بالا و بدون تاخیر را برای ما فراهم می‌کنند و از نظر حجم فیزیکی بزرگتر از  NASها هستند.کاربرد اصلی SAN، در مراکز داده است  و فضای ذخیره‌سازی را برای سرورها فراهم می‌کند. به طور معمول با لینک‌های با پهنای باند بالا و SAN Switch  به سرورها متصل می‌شوند. این نوع ذخیره‌سازها معمولا  Hot Plug اند یعنی بدون خاموش کردن دستگاه، می‌توان هارد اضافه،کم یا جایگزین کرد. از بندهای معروف این ذخیره‌سازها می‌توان به  Hpe ، EMC وHitachi  اشاره کرد.  برخلاف  NAS که از پروتکل‌های   File Levelاستفاده می‌کند، در ذخیره‌سازهای SAN پروتکل‌های دسترسی براساس فایل نیستند و براساس بلوک‌های اطلاعاتی یا Block Level Access ایجاد می‌شوند.

 

STORAGE

در بالا به صورت خلاصه به توضیح انواع ذخیره‌سازها پرداختیم. برای نتیجه‌گیری بهتر، در زیر به خصوصیات معمول هر یک به طور خلاصه پرداختیم که امیدواریم مثتمر ثمر واقع شود:

DAS Storage

  1. نیازمند هزینه کمتر است نسبت به SAN و NAS
  2. قابلیت به اشتراک گذاری ندارد
  3. قابلیت توسعه پذیری ندارد
  4. کارایی ذخیره سازهای NAS و NAS را ندارد
  5. ویژگی های خاص مثل Remote Application و Snapshot ندارد

NAS Storage

  1. پر هزینه است
  2. قابلیت به اشتراک‌گذاری دارد
  3. قابلیت توسعه Perfromance و فضای ذخیره‌سازی دارد
  4. ویژگی‌های پیشرفته مثل Replication، SnapShotو Provisioning دارد

SAN Storage

  1. راه کاری پر هزینه است نسبت به سایر راه کار ها
  2. توسعه‌پذیری بسیار بالا در Performance و فضای ذخیره‌سازی دارد
  3. قابلیت Replication به صورت همزمان یا Synchronous  را دارد
  4. در محیط‌هایی با عملایت و حساسیت بالا مثل مرکز داده کاربرد دارد.

در زیر سعی شده است تا مقایسه مختصری بین ذخیره‌سازهای ذکر شده در بالا فراهم أورده شود.

 

# Item DAS NAS SAN
۱ Storage Type Sectors Shared Files Blocks
۲ Data Transmission IDE/SCSI TCP/IP,Ethernet Fiber Channel
۳ Access Mode Clients or Servers Clients or Servers Servers
۴ Complexity Easy Moderate Difficult
۵ Management Cost High Moderate Low
۶ Speed High High High
۷ Administration Easy Easy Hard