رایانش ابری

آشنایی با رایانش ابری

cloud computing 2 min

 

امروزه یکی از فناوری‌های دنیای تکنولوژی که با پیشرفت چشمگیری مواجه شده است، رایانش ابری است. با رایانش ابری دیگر نیاز به تهیه تجهیزات و سرورهای گران‌قیمت و داشتن تیم فنی متخصص برای نگهداری این تجهیزات وجود ندارد. علاوه بر آن صرف زمان و هزینه برای نگهداری از سرورها و تجهیزات نیز کاسته می‌شود.

رایانش ابری (Cloud Computing)

رایانش ابری امکانی را بوجود می‌آورد که بتوان به داده‌ها و اطلاعات و برنامه‌های مورد نظر به صورت مستقل از سخت‌افزار یا سیستم عامل بدون محدودیت زمانی و مکانی دسترسی پیدا کرد. سرویس‌های گوناگونی مبتنی بر رایانش ابری مانند منابع ذخیره‌سازی، قدرت پردازش، هوش مصنوعی و همچنین انواع برنامه‌های کاربردی وجود دارد. رایانش ابری مزایای گوناگونی دارد، از جمله:

• عدم نیاز به راه‌اندازی مرکز داده
• عدم نیاز به تامین و نگهداری تجهیزات پردازشی و دخیره‌سازی
• امکان تامین منابع سخت‌افزاری بیشتر، در صورت نیاز طی چند دقیقه
• پرداخت به میزان منابع اشغال شده (روش( Pay as you go
• به روزرسانی و نصب افزونه‌های امنیتی توسط شرکت ارائه دهنده ابر
• در دسترس‌پذیری بالا با استفاده از راهکارهای ساده‌سازی شده Disaster Recovery
• انعطاف‌پذیری و چابکی بیشتر سازمان‌ها جهت رسیدن به اهداف سازمانی با کاهش هزینه‌های نگهداری
• وجود سیستم‌های پشتیبان‌گیری با کارایی بالا

ابر عمومی و خصوصی(Public and Private Cloud)

1. ابر عمومی (Public Cloud) : ابر عمومی رایانش ابری است که به‌ صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارد و اکثر افرادی که به رایانش ابری اشاره می‌کنند، به ابر عمومی اشاره دارند. مالکیت تجهیزات مورد استفاده توسط شرکت‌ها در این نوع ابر، بر عهده شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری است منابع سخت‌افزاری به صورت اشتراکی بنا بر نیاز مشتری در دسترس آنها قرار می‌گیرد.
2. ابر خصوصی :(Private Cloud) ابر خصوصی ابری است که به صورت اختصاصی توسط خود شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط منابع داخلی اداره می‌شوند. اماه این معنی نیست که ابرهای خصوصی در خود شرکت به طور فیزیکی وجود دارد . تمام منابع سخت‌افزاری و برنامه‌های این مدل از ابر در اختیار یک شرکت خصوصی یا تعدادی از شرکت‌های همکار قرار می‌گیرد.

سرویس های مبتنی بر رایانش ابری (Cloud Computing Services)

سرویس‌ها می‌توانند بر روی ابرهای خصوصی یا عمومی باشند و به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1. زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) : IaaS به عنوان یک زیر ساخت ضروری برای رایانش ابری است که در محیط مجازی ارائه و مدیریت می‌شود. IaaS کمک می‌کند که از پیچیدگی و هزینۀ زیاد خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی جلوگیری شود. در این نوع سرویس منابع (سرورها، ذخیره‌سازی، ماشین‌های مجازی و سیستم عامل‌ها) به صورت جداگانه ارائه می‌گردد؛ و می‌توان منبع مورد نیاز خود را اجاره کرد.
2. پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) : PaaS سرویسی است که یک لایه بالاتر از IaaS قرار دارد و علاوه بر امکانات IaaS مانند فضای ذخیره‌سازی، ماشین مجازی و غیره شامل برنامه‌های کاربردی نیز هست. PaaS یک بستر را برای ارائه، مدیریت، توسعه نرم‌افزارهای کاربردی تامین می‌کند و باعث کمتر شدن هزینه‌ها و از بین رفتن پیچیدگی خرید و مدیریت لایسنس نرم‌افزارها می‌شود.
3. نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS): SaaS روشی برای ارائۀ نرم‌افزارهای کاربردی بر روی بستر اینترنت است و با استفاده از این سرویس ارائه‌دهندگان ابری نرم‌افزارهای کاربردی و زیرساخت‌ها را مدیریت، و هرگونه نگهداری و ارتقای نرم‌افزاری هم بر عهده ایشان خواهد بود و این اجازه را به کاربر می‌دهد که از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر در فضای مجازی اینترنت متصل شده و از آنها استفاده کرد.