پشتیبان گیریVeeam Backup

معرفی برنامه پشتیبان گیریVeeam Backup

Veeam Backup نرم‌افزار کاربردی است که امکان پشتیبان‌گیری در ماشین مجازی را فراهم می‌کند. این ابزار امکان بازیابی اطلاعات پاک شده، تهیه انواع نسخه پشتیبان، اعمال زمان‌بندی‌ها و سیاست‌ها و… در محیط ابر و سنتی را ممکن می‌کند.
طراحی این برنامه به شکلی است که بتواند پشتیبان‌گیری از ماشین‌های مجازی ایجاد شده با مجازی‌سازهای Microsoft Hyper-V  و VMware vsphere را انجام دهد.
این نرم‌افزار پشتیبان‌گیری متشکل از دو نرم‌افزار اصلی زیر می‌باشد:
:Veeam Replication  جهت بازگردانی کامل اطلاعات از دست رفته به وسیلۀ بک‌آپ‌های تهیه شده
: Veeam BackUp جهت تهیه انواع نسخه‌های پشتیبان از سرورهای موجود

قابلیت و ویژگی‌های نرم‌افزار Veeam BackUp:

  1. بازیابی قابل اعتماد:
    عامل قابل اعتماد بودن در بازیابی اطلاعات ،حائز اهمیت بالا است.
  2. حوزۀ کاری وسیع:
    طراحی نرم‌افزار این قابلیت را ایجاد کرده است تا کلیه اطلاعات داخل دامنه تعریف شده را زیر نظر داشته و از آنها نسخۀ پشتیبان تهیه ‌کند. بعلت خصلت نظارتی، اعلام هشدارهای لازم در زما‌ن‌های مورد نیاز مقدور بوده و همچنین پشتیبان‌گیری ازNAS و Multi-VM،… باعث شده که از قابلیت‌های ذخیره‌سازهای متنوع و تعداد زیادی ماشین در شبکه‌های بزرگ، فرآیند پشتیبان‌گیری در دسترس باشد.
  3. بازیابی سریع اطلاعات:
    سرعت نرم‌افزاری برنامه و امکان استفاده از سخت‌افزارهای عمومی و موجود، سازگاری با سخت‌افزارهای متنوع، بازیابی فایل‌های مورد نیاز را به آسانی فراهم می‌کند.
  4. جلوگیری از هدر رفتن اطلاعات:
    قابلیت و طراحی خاص برنامه امکان پشتیبان‌گیری از کل داده‌های ماشین مجازی را به صورت مداوم فراهم می‌کند.
    همچنین نصب راحت روی تمامی ماشین‌های مجازی موجود و انواع سرور با امنیت بالا در برابر باج‌افزارها نگرانی مدیران برای از بین رفتن داده‌ها را برطرف خواهد ساخت.
    اجرا و پیاده‌سازی Veeam با توجه به نیازها، امکانات و اهداف سازمان، کمیت و کیفیت‌ها را تغییر داده و تعیین‌کننده نوع فعال‌سازی آن خواهد بود.
    فرآیند پشتیبان‌گیری از طریق قابلیت‌های تعریف شده در Hypervisor صورت می‌گیرد. استفاده از مجوزهای تعیین شده در لایه‌های مجازی‌سازی به ماشین‌ها و سرورهای مجازی دسترسی پیدا کرده و امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات موجود را فراهم می‌آورد.
    پشتیبان‌گیری در Veeam براساس ایجاد تونلی بین آنهاست مبدا و ذخیره‌ساز مقصد صورت می‌پذیرد تا داده‌ها بصورت بلاک‌های پشت سر هم انتقال یابند. اولین نسخه پشتیبان معمولا در حالت Full انجام خواهد گرفت؛ و دفعات بعد پشتیبان‌گیری، براساس سیاست‌های سطح سرویس انجام گیرد.

نتیجه گیری:
تداوم کسب و کار در روزگار ما معنای جدیدی به خود گرفته است. وقتی اطلاعات، از اصلی ترین منبع کسب و کار افراد است حفاظت و اطمینان از درستی، در دسترس بودن و .. آن هم باید یک اولویت مهم   باشد. افزایش ماشین های مجازی برای مدیران آی تی، سری جدید از چالش های پشتیبانی و حفاظت از اطلاعات را ایجاد کرده است . مشکلاتی که  فراتر از کپی کردن فایل‌های مهم خواهد بود. تداوم سرویس در کسب و کار های نوین از سطح دسترسی به فایل به سطح دسترسی به سرویس ارتقا یافته است.  Veeam با توجه به ویژگی هایی که برای محیط مجازی ارائه کرده است می تواند یکی از مناسب ترین ابزارها ارائه شده برای دسترسی پذیری سرویس باشد.