تکنولوژی VDI ، انواع VDI

آشنایی با تکنولوژی VDI

تکنولوژی VDI

مقدمه

اگر شما هم از طرفداران سادگی و بهینه‌سازی باشید تکنولوژی VDI برای شما جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود و حتی عاشق آن می‌شوید.
VDI تکنولوژی خیلی جدیدی نیست و همیشه بحث آن در بخش آی‌تی داغ بوده ولی به تازگی و در دورکاری زمان کرونا به یک تِرِند تبدیل شده و سر به فلک کشیده است. VDI به معنی زیرساخت دسکتاپ مجازی است.

تکنولوژی VDI

VDI (Virtual Desktop Infrastructure): یکی از تکنولوژی‌هایی است که به ما اجازه مجازی‌سازی دسکتاپ را می‌دهد. در واقع VDI برای ما امکان داشتن یک دسکتاپ enterprise (سازمانی) بدون تجهیز مستقل را فراهم می‌کند. با این تکنولوژی دیگر نیازی به کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌های برند و گران‌قیمت وجود ندارد؛ زیرا امکان دسترسی به همان فایل‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌ها از هر دستگاهی وجود دارد.
Virtual desktop (دسکتاپ مجازی): از یک سیستم عامل در یک سرور متمرکز (centralized server) شده در مرکز داده (data center) استفاده می‌کند. با VDI کاربران این امکان را دارند که به همه آن چیزی که روی سرور سازمان قرار دارد از هر دستگاهی ، توسط یک پورتال امن دسترسی داشته باشند. به این معنا که هر دستگاهی می‌تواند برای دسترسی به سرور شرکت و پرونده‌های شرکت مورد استفاده قرار گیرد و کارکنان نیازی به لپ‌تاپ خاصی نخواهند داشت.

انواع VDI

دو نوع دسکتاپ مجازی وجود دارد که در ادامه ویژگی‌هایش را توضیح می‌دهیم :

Persistent (مداوم)، این نوع از دسکتاپ‌های مجازی به طور معمول برای محیط‌های کاری و مدرسه استفاده می‌شوند. همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا دسکتاپ مجازی خود را شخصی‌سازی کنند و تغییرات اعمال شده را برای استفاده در آینده ذخیره کنند. (همانند دسکتاپ شخصی)
Non persistent (غیر مداوم)، این نوع از دسکتاپ‌های مجازی اغلب در فضاهایی مانند کیوسک‌ها و کتابخانه‌ها و مکان‌هایی که کاربران به شخصی‌سازی نیاز ندارند و نمی‌خواهند اطلاعات آنان ذخیره شود استفاده می‌شود.  مجموعه‌ای از دسکتاپ‌های یکنواخت است که کاربران می‌توانند در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشند. این نوع دسکتاپ مجازی هنگام log out کاربر به وضعیت اصلی (original) باز می‌گردد
VDI  (revert)  به دلایل مختلفی از جمله هزینه (کاهش هزینه خرابی کامپیوترهای شخصی)، مدیریت (سیستم یکپارچه مدیریت راحت‌تری دارد)، انعطاف‌پذیری (از هر کجا و هر دستگاهی می‌توان سرویس دریافت کرد) و امنیتی (تمامی اطلاعات در سرور شرکت باقی می‌ماند) پیشنهاد می‌شود،اما هزینه زیرساخت و ذخیره‌سازی می‌تواند زیاد باشد.
 همچنین VDI بر بستر شبکه کار می‌کند و این یعنی کاربران نمی‌توانند بدون داشتن اتصال به شبکه کاری را انجام دهند.

نیازمندی ها

به منظور راه‌اندازی VDI شما باید یک سری از نیازمندی ها و پیش نیاز ها را رعایت کنید که در ادامه آمده اند.

  1. سرور
  2. فضای ذخیره‌سازی (shared Storage)
  3. ارتباط شبکه قوی
  4. Thin/Zero client

ارائه دهندگان سرویس دسکتاپ مجازی

شرکت‌های ارائه‌دهنده دسکتاپ مجازی در ادامه آمده است :
Amazon WorkSpaces:  این شرکت از پروتکل PCoIP برای فشرده‌سازی و رمزگذاری انتقال داده‌ها استفاده می‌کند  WorkSpaces همچنین از پروتکل SDX آمازون استفاده می‌کند.
نقاط قوت : , GPU, CPU     و storage قابل تقسیم (scaleable)، پرداخت ساعتی (هر موقع از آن استفاده کردید، هزینه آن را بپردازید)، پشتیبانی 24 ساعته، AWS Security Hub
نقاط ضعف: عدم پشتیبانی انتقال متن و داده از Local Machine به ماشین مجازی، پشتیبانی فنی اضافی مجانی نیست، اضافه کردن  userها و اضافه کردن دسکتاپ‌ها به صورت دستی(manual)  امکان‌پذیر است.
Citrix DaaS:  یکی دیگر از نام‌های مطرح شده در DaaS ،DaaS Citrix   است . دارای خدمات host عالی است که کاربران می‌توانند از Android ، Windows ، macOS ، Chrome OS  و iOS/iPadOS    به آن متصل شوند.
نقاط قوت: دسترسی از راه دور را به ماشین‌های فیزیکی پشتیبانی می‌کند، مدیریت متمرکز، داده‌های رمزگذاری شده، اطلاعات روی دستگاه‌های سمت کاربر ذخیره نمی‌شوند، دسترسی ریموت به ماشین‌های فیزیکی  را پشتیبانی می‌کند.
نقاط ضعف: حداقل 25 کاربر،autoscaling  ندارد.
Windows Virtual Desktop: این شرکت در  Microsoft Azure به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاههای مجازی با سیستم‌عاملهای ویندوز 7 یا 10 را با پشتیبانی از Office 365 و بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث را داشته باشید.
نقاط قوت: هر تعدادی از کاربران و ماشین‌ها را پشتیبانی می‌کند، Backupگیری و امنیت داده، از دستگاه‌های ویندوزی/اندرویدی/IOS-ی را پشتیبانی می‌کند.
نقاط ضعف:  : Cloud-only
 VMWare Horizon Cloud : نامی است  که در مجازی‌سازی مشهور است و به صورت یک سرویس مستقل، داخلی یا در IBM Cloud یا Microsoft Azure میزبانی می‌شود. برخلاف ارائه‌دهندگان قبلی، این سرویس کاملاً BYOL (Bring Your Own License)  است، زیرا VMWare قصد فروش مجوزهای ویندوز را ندارد.
نقاط قوت: تمام دستگاه‌ها و مرورگرهای اصلی را پشتیبانی می‌کند، مقیاس‌پذیری آسان
نقاط ضعف: کاربران نمی‌توانند قدرت  دستگاه خود را افزایش/کاهش دهند.