سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco

سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco

شاید شما هم کابل‌کشی‌های انبوه در دیتاسنترهای بزرگ را دیده باشید اما علت چیست؟ سوئیچ‌های سیسکو نکسوس Nexus Cisco راه‌حلی برای این مشکل قدیمی دارد.

 

در طراحی دیتا سنتر‌های قدیمی و بر اساس مدل سنتی، شبکه LAN و شبکه SAN از هم مجزا هستند و ترافیک هر کدام از مسیر مجزا عبور می‌کند سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco   اینجا به کمک شما می‌آید.

سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco

مشکلاتی از این دست ما را به سمت شبکه‌های Unified سوق می‌دهد. علت این نام‌گذاری، استفاده از پورت‌های Unified در این تجهیزات است. در معماری جدید، ارتباطات شبکه به ‌‌صورت یکپارچه از سرور تا ذخیره‌ساز و تجهیزات شبکه‌ وجود دارد.

ارتباط لینک‌‌ها در شبکه‌های Unified(بستر مشترک فراهم می‌کند) از طریق پروتکل FCoE است، که امکان ارتباط شبکه LAN و SAN در بستر مشترک فراهم می‌کند. تجهیزات مورد استفاده در این شبکه‌ها از قدرت پردازشی و ظرفیتی (Back Plane) بسیار بالایی در مقایسه با تجهیزات سنتی برخوردار هستند، این قابلیت‌ها سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco موجود است.

از دیگر مزایای سوئیچ‌های سیسکو نکسوس Nexus Cisco استفاده از  FEXاست. به معنی Fabric Extender است و یک Remote Line Card  از سوییچ‌های Nexus است که امکان اعمال سیاست‌ها، پیکربندی‌ها و دیگر امکانات سوئیچ‌ را به صورت راه دور فراهم می‌کند. این تجهیزات قابلیت مدیریت‌پذیری، یکپارچگی و سادگی شبکه را فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سوییچ‌ها برخورداری از تعداد زیادی لینک ارتباطی با سرعت حداقل ۱۰G  است.

دیگر مزایای سوئیچ‌های Nexus در مقایسه با سوئیچ سنتی درادامه بیان شده است.

  • VPC (Virtual Port Channel) : با این ویژگی ۲ سوئیچ از دید پروتکل‌های لایه ۲ به عنوان یک سوئیچ در شبکه شناخته می‌شوند. به طوری که پروتکل STP دیگر لینکی را بین سوییچ‌ها بلاک نمی‌کند. همچنین قطع شدن فیزیکی لینک و یاDown  شدن سوییچ‌ها، هیچ وقفه‌ای در شبکه ایجاد نمی‌کند.
  • Fabric Path : ویژگی‎های روتینگ در لایه ۳ نظیر Load Sharing ،Equal Path  را می‎توان با این ویژگی به لایه ۲ منتقل کرد.
  • OTV: این ویژگی بین دیتاسنترهای مختلف ارتباط لایه دو فراهم می‌کند.
  • LISP: با این قابلیت به هر نود  یک آدرس دوم تخصیص داده خواهد شد که با تغییر رنج IP بین سایت‌های مختلف دیتاسنتر، پالیسی‌های سایت قبلی به نود در سایت جدید اعمال می‌شود.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد پیاده نحوه پیاده سازی دیتا سنتر‌ها در شرکت پویه‌گام بدانید به شما توصیه می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

اگر دوست دارید توپولوژی سوئیچ‌های سیسکو نکسوس Nexus Cisco را بهتر درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنم نگاهی به نقشه زیر بیندازید، قطعا بهتر درک خواهید کرد.

نقشه توپولوژی سوئیچ های سیسکو نکسوس Nexus Cisco

شما با استفاده از سویچ های نسل جدید می توانید میزان کابل کشی دیتاسنتر های خود را کاهش دهید